torsdag 19 februari 2009

Att vara husdjur

Hej på Er! Nu är det Eva som skriver. Hittade något på nätet som beskriver skillnaden mellan katter och hundar och har helt fräckt klippt in det i den här bloggen. Har översatt det fritt.
Bamse vet ingenting. Och inte Hunden heller (som förresten heter Maxi. Och hans namn har ingenting med ICA att göra. Faktiskt!)
Läs och begrunda...

Utdrag ur en hunds (inte riktigt som Maxi) dagbok:

Dag 180:

8:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
9:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
9:40 - Jippi! En promenad - det bästa jag vet!
10:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
11:30 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
12:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
13:00 - Jippi! Trädgården - det bästa jag vet!
14:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
15:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
15:30 - Jippi! Husse - det bästa jag vet!

Dag 181:
8:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
9:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
9:40 - Jippi! En promenad - det bästa jag vet!
10:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
11:30 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
12:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
13:00 - Jippi! Trädgården - det bästa jag vet!
14:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
15:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
15:30 - Jippi! Husse - det bästa jag vet!

Dag 182:
8:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
9:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
9:40 - Jippi! En promenad - det bästa jag vet!
10:30 - Jippi! En biltur - det bästa jag vet!
11:30 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
12:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
13:00 - Jippi! - Trädgården - det bästa jag vet!
14:00 - Jippi! Barnen - det bästa jag vet!
15:00 - Jippi! Hundmat - det bästa jag vet!
15:30 - Jippi! Husse - det bästa jag vet!


Utdrag ur en katts (inte riktigt som Bamse, eller?) dagbok:

DAG 752:
De som tagit mig tillfånga fortsätter att håna mig med bisarra små dinglande objekt. De äter färsk mat till middag, medans jag tvingas att äta torra flingor. Det enda som håller mig uppe är hoppet om att rymma. Och så den lilla tillfredsställelse jag får genom att då och då förstöra någon möbel. Imorgon planerar jag äta ännu en krukväxt.

DAG 761:
Idag försökte jag döda mina fångvaktare genom att sno mig runt deras fötter medans de gick. Lyckades nästan. Måste försöka detta uppe vid trappan. I ett försök att få dem att må illa och att hålla sig på sin kant tvingade jag mig än en gång att spy i deras favoritstol...måste försöka detta på deras kuddar.

DAG 765
Bet huvet av en mus idag och gav dem den huvudlösa kroppen. Som ett försök att få dem att förstå vad jag är kapabel till. De bara jollrade och berömde mig för att jag var en sådan "duktig liten katt". Hmm. Planen fungerar inte.

DAG 768
Nu börjar jag äntligen förstå vilka fullfjädrade sadister de är. Helt plötsligt var det dags för vattentortyr. Den här gången ingick det också något brännande kemiskt medel som de kallade för "schampo". Vilka sjuka individer kan uppfinna en sådan vätska. Min enda tröst är den lilla bit av tumme som sitter fast mellan mina tänder.

DAG 771
Samling av något slag. Flera likadana. Jag satt isolerad under hela händelsen. Jag hörde deras oväsen och kände den äckliga lukten av öl. Jag hörde att de pratade om att jag besatt förmågan "allergi". Måste ta reda på vad detta är och hur jag kan använda mig av det.

DAG 774
Jag är övertygad om att de andra fångarna är antingen idioter eller infiltratörer. Hunden släpps regelbundet ut och kommer tillbaka helt frivilligt och är glad. Helt knäpp. Fågeln däremot måste vara en informatör. Han pratar med dem regelbundet. Jag är säker på att han rapporterar allt jag gör. Han sitter dock säkert i sitt metallrum. Men, det är bara en fråga om tid...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar