måndag 22 juni 2009

Vardag igen

Tja, då var det måndag igen. Helgen slut och jag har tillbringat hela dagen med mig själv.
När matte till slut kom hem, gick jag på toa snabbt som attan så att jag skulle få lov att gå ut sedan.
Matte är lite fånig.
Hon har för sig att om jag är nykissad eller det där andra, så kommer jag inte att göra något ute. Mer än en gång har hon dragit efter andan och knackat på fönstret när hon sett att jag styr mina steg direkt till sandlådan utanför.
Men, lurad!
Jag älskar nämligen att rulla mig i den solvarma sanden!

Husses bror kom en snabbis till oss i eftermiddag.
Han skulle hämta pickupen och börja flytta sitt bohag från där till dit.
Matte fixade raskt kaffe åt honom, medans hon samtidigt höll på att koka linser.
För idag skulle det bli linsgryta till middag.
Med korv med knastrigt skinn.
Chorizo.

Matte fick plötsligt lust att skriva ner receptet här och nu.
Då är det på ett säkert ställe, säger hon.
Nu finns det bara nerklottrat på baksidan av en gammal semesteransökan. Gud vet var hon fått det ifrån. Kanske.

Japp, här kommer det...
Het linsgryta med chorizo
150 g röda linser
1 msk koncentrerad grönsaksfond
1 rödlök
2 klyftor vitlök
1 blomkålshuvud
3 tomater
3 chorizo
olivolja
1. Skölj linserna i kallt vatten. Koka upp vatten med grönsaksfond. Lägg i linserna och koka enligt förpackningen (cirka 10 min). Häll bort vattnet.
2. Skala och hacka röd- och vitlök. Skär tomaterna i små bitar. Dela blomkålen i små buketter. Ät några rakt av.
3. Hetta upp oljan i en gryta. Lägg ner löken. Fräs någon minut. Tillsätt blomkål och tomathack. Slå på vatten så att det täcker. Låt småkoka i cirka 10 min.
4. Skär korven i tunna skivor. Ge några till katten. Lägg resten i grytan. Tillsätt linserna. Salta med cirkus 8 varv på saltkvarnen. Låt småkoka i 5 minuter eller mer.
5. Sleva upp i skålar, blås, ät och njut!
6. Har du tänkt att spara lite till lunchlådan, så ta undan det med detsamma. Annars får du lång näsa!

1 kommentar:

  1. För den som är inne och läser här ibland kan bara sägas: -PROVA DETTA RECEPT!!de e göörgött!
    Sen får i gärna kommentera det.

    //Husse (eller va ja nu e för nåt)

    SvaraRadera